Alcohol en type 1 diabetes.

Kan dat? Ja, dat kan, ook als je type 1 diabetes hebt (en ouder bent dan 18 jaar natuurlijk). Het is wel belangrijk dat je je bewust bent van een aantal feiten. Hieronder een aantal feiten en tips die handig zijn om te weten voordat je alcohol gaat drinken.

Goed om te weten over alcohol:        

  • Als je alcohol drinkt, voel je minder goed je hypo’s.
  • Alcohol wordt afgebroken in de lever. De lever is nodig om glucose te maken uit eiwitten en vetten, dat noemen we gluconeogenese. Dit is nodig om te zorgen dat je glucose op peil blijft als je lang niet eet (zoals in je slaap).
  • Nu de lever het druk heeft om de alcohol af te breken, zal hij geen glucose kunnen leveren. Het gevolg is heel vaak een hypo.
  • De lever kan 0,1 gram alcohol per kg lichaamsgewicht per uur afbreken. Dat betekent dat bij een persoon van 70 kilo het bijna 1,5 uur duurt om de alcohol uit 1 glas bier (250 ml = 10 gram alcohol) te verwerken. Na een avond alcoholgebruik kan het glucose verlagend effect zeker 6 – 8 uur duren en in sommige gevallen zelfs 24 uur.
  • Door alcohol kun je in een diepere slaap komen: je wordt veel minder gemakkelijk wakker uit een hypo

Hypoverschijnselen kunnen voor de buitenstaander met dronkenschap verward worden. Dit kan soms tot hele vervelende situaties leiden.

Tips bij alcoholgebruik en type 1 diabetes:

  • Controleer regelmatig je bloedglucose sowieso altijd voordat je je bed induikt.
  • Licht je omgeving (ouders/huisgenoten) in dat je thuis bent en gedronken hebt.
  • Drink alcohol met mate. Als je niet meer weet wat je doet, weet je ook niet meer hoe je je diabetes moet regelen!
  • Licht je vrienden in dat je diabetes hebt en dat je bloedglucose laag kan worden door alcohol. Zorg dat zij weten wat ze moeten doen of wie ze kunnen waarschuwen.
  • Drink geen alcohol op een lege maag en ook niet als de bloedglucose laag is. Na een drankje is je lever vooral bezig met het afbreken van alcohol en heeft geen tijd om glucose aan te maken. De kans op een hypo is dan groot.
  • Combineer bij voorkeur alcohol met iets te eten.
  • Als je alcohol in een mix drinkt, kies dan voor koolhydraat houdende drank en niet voor de lightversie. Met name als je lekker aan het dansen bent en in een warme omgeving bent. Je hebt namelijk een voorraad glucose nodig om je lage waarde op te vangen.
  • Het traditionele broodje shoarma voor het slapen gaan is helemaal geen gek idee. Op het moment dat je geen koolhydraten uit voeding binnenkrijgt, zal de lever ongeveer zes uur lang glucose kunnen vrijmaken uit zijn eigen voorraden, het glycogeen. Die voorraad moet wel op peil gehouden blijven door goed te eten.
  • Bij sporten en vervolgens alcoholgebruik is de kans op (nachtelijke) hypo nog veel groter. Sla overdag en ’s avonds geen maaltijden over. Zo worden na sport de koolhydraatvoorraden ook weer aangevuld.

Belangrijk: wil je alcohol gaan drinken, overleg altijd met je eigen behandelteam wat de adviezen voor jou zijn.

Bron: Diabeter

Meer informatie

Ontmoeting op Oerol – Blog Wietske

Wat is type 1 diabetes

Tips van anderen met type 1 voor jou na de diagnose

Wat is een hypo en hoe los je het op

Wat is een hyper en hoe los je het op

Alcohol

Voeding

Disclaimer Academy

In de video’s hebben mensen hun eigen ervaringen over hun leven met type 1 diabetes gedeeld. Het kan zijn dat zij dingen anders doen dan jij doet. Dat kan, het is en blijft maatwerk en erg persoonlijk. Maar heb je na het kijken van deze video’s vragen over jouw behandeling?
Neem dan altijd contact op met je eigen behandelteam.